gcgf
Home / Αρθρογραφία / 23 χρόνια από την κρίση των Ιμίων -Η σημαία και ο ρόλος των δημοσιογράφων

23 χρόνια από την κρίση των Ιμίων -Η σημαία και ο ρόλος των δημοσιογράφων

Ολα ξεκίνησαν στις 25 Δεκεμβρίου του 1995, όταν ένα τουρκικό φορτηγό πλοίο, το Φιγκέτ Ακάτ, προσαράζει σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ίμια και εκπέμπει σήμα κινδύνου. Στην αρχή θεωρείται σαν ένα συνηθισμένο επεισόδιο. Ο πλοίαρχός του αρνείται βοήθεια από το Ελληνικό Λιμενικό, υποστηρίζοντας ότι βρίσκεται σε τουρκικά χωρικά ύδατα και ζητάει να τον ρυμουλκήσουν τουρκικά πλοία. Σημειώνεται οτι εκείνη την εποχή υπάρχει κενό εξουσίας στην Ελλάδα, καθώς ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου νοσηλεύεται στο Ωνάσειο. Την επομένη της προσάραξης, στις 26 Δεκεμβρίου, Το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το Υπουργείο Εξωτερικών -και αυτό με τη σειρά του το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών- ότι…

Review Overview

Summary : ΠΩΣ ΦΘΑΣΑΜΕ ΕΝΑ ΒΗΜΑ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ;

User Rating: 4.75 ( 1 votes)
0

Ολα ξεκίνησαν στις 25 Δεκεμβρίου του 1995, όταν ένα τουρκικό φορτηγό πλοίο, το Φιγκέτ Ακάτ, προσαράζει σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ίμια και εκπέμπει σήμα κινδύνου.

Στην αρχή θεωρείται σαν ένα συνηθισμένο επεισόδιο. Ο πλοίαρχός του αρνείται βοήθεια από το Ελληνικό Λιμενικό, υποστηρίζοντας ότι βρίσκεται σε τουρκικά χωρικά ύδατα και ζητάει να τον ρυμουλκήσουν τουρκικά πλοία.

Σημειώνεται οτι εκείνη την εποχή υπάρχει κενό εξουσίας στην Ελλάδα, καθώς ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου νοσηλεύεται στο Ωνάσειο. Την επομένη της προσάραξης, στις 26 Δεκεμβρίου, Το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το Υπουργείο Εξωτερικών -και αυτό με τη σειρά του το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών- ότι αν δεν παρέμβει ρυμουλκό σκάφος, το τουρκικό πλοίο θα κινδυνεύσει. Ακόμα κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την συνέχεια…

Στις 27 Δεκεμβρίου 1995, το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ενημερώνει την ελληνική πρεσβεία ότι, ανεξαρτήτως του ποιος θα ανελάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπήρχε θέμα γενικότερα με τις βραχονησίδες. Η υπόθεση αρχίζει να παίρνει άλλη τροπή.

Τελικά στις 28 Δεκεμβρίου, δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκολλούν το τουρκικό φορτηγό και το οδηγούν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας. Ή υπόθεση θεωρείται λήξασα, όμως το πρωί της ίδιας μέρας ένα τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος συντρίβεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην περιοχή της Λέσβου, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Το επεισόδιο κινητοποιεί τα τουρκικά αντανακλαστικά. Τελικά με ελληνική βοήθεια, ο Τούρκος πιλότος διασώζεται και παραδίδεται στην Τουρκία.

Στις 29 Δεκεμβρίου το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών εκμεταλλεύεται την κατάσταση και επιδίδει ρηματική διακοίνωση στο αντίστοιχο ελληνικό ΥΠΕΞ, στην οποία αναφέρεται ότι οι βραχονησίδες Ίμια είναι καταχωρισμένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ (Αλικαρνασσού) και ανήκουν στην Τουρκία. Λόγω των εορτών και λόγω των πολιτικών εξελίξεων στην Αθήνα, το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, απαντά με μεγάλη καθυστέρηση, στις 9 Ιανουαρίου του 1996 και απορρίπτει την ρηματική διακοίνωση.

Στις 15 Ιανουαρίου ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου, που νοσηλεύεται πάντα στο «Ωνάσειο» παραιτείται και στις 19 Ιανουαρίου η ΚΟ του ΠΑΣΟΚ εκλέγει νέο πρωθυπουργό τον Κωνσταντίνο Σημίτη.

Η κατάσταση αρχίζει να ξεφεύγει απο τον έλεγχο όταν στις 26 Ιανουαρίου ο δήμαρχος Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης, θέλοντας να υποστηρίξει την ελληνικότητα των Ιμίων, υψώνει την ελληνική σημαία στο ένα νησί, συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου, τον ιερέα και δύο κατοίκους του νησιού. Η υπόθεση παίρνει μεγάλες διαστάσεις στον τύπο, μεταδίδεται από την τηλεόραση και προκαλεί την αντίδραση των Τούρκων δημοσιογράφων.

Την επομένη, 27 Ιανουαρίου, δύο δημοσιογράφοι της εφημερίδας «Χουριέτ» με έδρα στη Σμύρνη, μεταβαίνουν με ελικόπτερο στη Μεγάλη Ίμια. Υποστέλλουν την ελληνική σημαία και υψώνουν την τουρκική. Η όλη επιχείρηση βιντεοσκοπείται και προβάλλεται από το τηλεοπτικό κανάλι της «Χουριέτ», με τους Τούρκους να πανηγυρίζουν για την ελληνική αποτυχία. Η υπόθεση αρχίζει και παίρνει πλέον άλλες διαστάσεις.

Στις 28 Ιανουαρίου, το περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού «Αντωνίου» κατεβάζει την τουρκική σημαία και υψώνει την ελληνική. Και το βράδυ, Έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τα παραπλέοντα, εκεί, τουρκικά πολεμικά. Η πολιτική εντολή προς τους Έλληνες στρατιωτικούς είναι να αποφευχθεί κάθε κλιμάκωση της ένταση.

Στις 29 Ιανουαρίου, ο νέος πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, στις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή, στέλνει μήνυμα προς τη Τουρκία, ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η Ελλάδα θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά. Η πρωθυπουργός της Τουρκίας Τανσού Τσιλέρ ζητά διαπραγματεύσεις για το καθεστώς των βραχονησίδων του Αιγαίου. Τουρκικά πολεμικά παραβιάζουν τα ελληνικά χωρικά ύδατα και πλησιάζουν τα Ίμια. Γίνονται διαβήματα από την Ελλάδα σε Ε.Ε. και ΗΠΑ. Η κρίση πλησιάζει…

Στις 30 Ιανουαρίου, ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης έχει τηλεφωνική επικοινωνία με τον Αμερικανό πρόεδρο Μπιλ Κλίντον. Του εκφράζει την ελληνική θέση ότι η χώρα μας δεν επιθυμεί την ένταση, αλλά εφόσον προκληθεί θα αντιδράσει δυναμικά. Η κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη να αποσύρει το άγημα, όχι όμως και την ελληνική σημαία. Στα Ίμια σπεύδουν τα πολεμικά πλοία «Ναυαρίνο» και «Θεμιστοκλής» και η αναχώρηση του Στόλου καλύπτεται από τα ΜΜΕ γεγονός που φουντώνει την ένταση.

Ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών δηλώνει ότι υπάρχουν και άλλα νησιά του Αιγαίου με ασαφές νομικό καθεστώς και δεν αποδέχεται την ελληνική πρόταση (αποχώρηση του αγήματος, όχι και της σημαίας).

Η κορύφωση της κρίσης

Η κρίση θα κορυφωθεί στις 31 Ιανουαρίου με την πτώση του ελληνικού ελικοπτέρου όπου βρίσκουν τον θάνατο 3 έλληνες αξιωματικοί. Εχει προηγηθεί σύσκεψη στο στο γραφείο του Πρωθυπουργού καθώς υπάρχουν πληροφορίες ότι Τούρκοι κομάντος αποβιβάζονται στη Μικρή Ίμια. Από λάθος του τότε επικεφαλής των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, η μικρή Ιμμια έχει μείνει αφύλακτη. Τα ξημερώματα, ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού απονηώνεται από τη φρεγάτα «Ναυαρίνο» για να επιβεβαιώσει την πληροφορία για την παρουσία τούρκων κομάντος στο μικρό νησάκι των Ιμίων. Επικρατούν άσχημες καιρικές συνθήκες.

Στις 04:50 το πρωί, το Το πλήρωμα του ελικοπτέρου αναφέρει ότι εντόπισε περί τους 10 Τούρκους κομάντος με τη σημαία τους. Δίνεται εντολή να επιστρέψει στη βάση του κι ενώ βρίσκεται μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος αναφέρει βλάβη και χάνεται από τα ραντάρ.

Θα ανασυρθούν νεκρά και τα τρία μέλη του πληρώματος, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός. Επισήμως η αιτία της πτώσης του ελικοπτέρου οφείλεται σε απώλεια προσανατολισμού του πιλότου. Ωστόσο όπως συμβαίνει συνήθως, κυκλοφορούν διάφορες θεωρίες για τα πραγματικά αίτια της πτώσης και ορισμένοι επιμένουν να υποστηρίζουν οτι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε. Δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να το πιστοποιεί…

Τελικά στις 6 το πρωί βρίσκεται φόρμουλα εκτόνωσης. Οι Αμερικανοί διά του Υφυπουργού Εξωτερικών Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ, ζητούν και από δύο πλευρές να αποχωρήσουν. Η φράση που χρησιμοποιεί η Ουάσινγκτον θα μείνει στην Ιστορία: «No ships, no troops, no flags». Δηλαδή όχι πλοία, όχι στρατεύματα, όχι σημαίες. Η περιοχή επιστρέφει στο προηγουμενη, ηδη αμφισβητούμενο καθεστώς.

Μέχρι το μεσημέρι της 31ης Ιανουαρίου 1996 τα πλοία, οι στρατιώτες και οι σημαίες είχαν αποσυρθεί από τα Ίμια. Ελλάδα και Τουρκία είχαν βρεθεί για πρώτη φορά από την εισβολή στην Κύπρο, ένα βήμα από την ένοπλη σύγκρουση.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*