Home / Αρθρογραφία / Μαία, εγκυμοσύνη και πανδημία Covid-19

Μαία, εγκυμοσύνη και πανδημία Covid-19

Η μαία έχει κύριο μέλημά της  την παρακολούθηση  της εγκυμοσύνης και την ολιστική φροντίδα  της γυναίκας στην περιγεννητική περίοδο.  Σύμφωνα με τη νομοθεσία η γυναίκα λαμβάνει ιατρικές υπηρεσίες από τη διπλωματούχο μαία  ή  τον ιατρό πριν το τοκετό κατά τον τοκετό και μετά τον τοκετό(Ν1302/1982 άρθρο 4 παρ.3) Έχει την υποχρέωση να μεριμνήσει  και να παρέχει  υπηρεσίες  με τον ανάλογο προστατευτικό  εξοπλισμό όπου απαιτείται στην κοινότητα ,στο σπίτι στο μαιευτήριο.    Έχει την υποχρέωση να  διαμορφώσει  τις συνθήκες  για την ασφαλή παροχή υπηρεσιών  για  κάθε γυναίκα που χρειάζεται  τις υπηρεσίες της ειδικά σε περιόδους κρίσεων.  Η μαία προετοιμάζει και εκπαιδεύει ενδυναμώνει τη μέλλουσα μητέρα, την οικογένειά   για τον  φυσιολογικό  τοκετό και την εγκατάσταση του μητρικού θηλασμού.    Η μαία οφείλει να ενημερώσει εγγράφως τη μέλλουσα μητέρα και τον…

Review Overview

Summary : Σκέψεις εορτάζοντας το Σάββατο  Του Λαζάρου  11 Απριλίου 2020 «μέρα του θανάτου και της ζωής»

User Rating: 3.93 ( 2 votes)
0

Η μαία έχει κύριο μέλημά της  την παρακολούθηση  της εγκυμοσύνης και την ολιστική φροντίδα  της γυναίκας στην περιγεννητική περίοδο. 

Σύμφωνα με τη νομοθεσία η γυναίκα λαμβάνει ιατρικές υπηρεσίες από τη διπλωματούχο μαία  ή  τον ιατρό πριν το τοκετό κατά τον τοκετό και μετά τον τοκετό(Ν1302/1982 άρθρο 4 παρ.3)

Έχει την υποχρέωση να μεριμνήσει  και να παρέχει  υπηρεσίες  με τον ανάλογο προστατευτικό  εξοπλισμό όπου απαιτείται στην κοινότητα ,στο σπίτι στο μαιευτήριο.   

Έχει την υποχρέωση να  διαμορφώσει  τις συνθήκες  για την ασφαλή παροχή υπηρεσιών  για  κάθε γυναίκα που χρειάζεται  τις υπηρεσίες της ειδικά σε περιόδους κρίσεων. 

Η μαία προετοιμάζει και εκπαιδεύει ενδυναμώνει τη μέλλουσα μητέρα, την οικογένειά   για τον  φυσιολογικό  τοκετό και την εγκατάσταση του μητρικού θηλασμού.   

Η μαία οφείλει να ενημερώσει εγγράφως τη μέλλουσα μητέρα και τον σύζυγο/σύντροφο της  για  τις επιλογές που έχει  σχετικά με τη διεξαγωγή του  τοκετού σύμφωνα με τις μαιευτικές ενδείξεις. 

Οφείλει να  σεβαστεί  τις επιλογές της σχετικά με το είδος του τοκετού, τη τοποθεσία του τοκετού  κλπ.  Εκτελεί τον τοκετό ή για την ακρίβεια,  τίκτει  η μητέρα και  η μαία διεκπεραιώνει τον τοκετό και  ανανήπτει το νεογέννητο, ακολουθεί ο θηλασμός. 

Στη  συνέχεια  την    επισκέπτεται  κατ ’οίκον  για  την  παρακολούθηση  της  λοχείας,  την  παρακολούθησή και  φροντίδα του νεογέννητου  έως την 28η ημέρα ζωής όπως ορίζεται από τη  νομοθεσία. 

Όλα τα παραπάνω  συμβαίνουν όταν ζούμε στην κανονικότητα.   

Τα μηνύματα αγωνίας  και οι εκκλήσεις που λαμβάνουμε από τις έγκυες είτε διαδικτυακά είτε  μέσω τηλεοπτικών εκπομπών μας δείχνουν μία άλλη εικόνα της καθημερινότητας. 

Σε πρωινή εκπομπή έδειξαν μία λεχώνα  λίγων ωρών που ήταν θετική στον SARS‐CoV‐2 να κλαίει  με λυγμούς όταν μέσω βιντεοκλίσης είδε το νεογέννητο μωρό της.

Πραγματικά με ξένισε όταν άκουσα το συνοδευτικό σχόλιο “ε..τι  να κάνουμε να κάνει υπομονή”  από τον καθόλα συμπαθή δημοσιογράφο.  Κατάλαβα  ότι  θεώρησαν  χαρμόσυνο  το  γεγονός  της  γέννησης  ενός  “υγιούς”  μωρού .  Η  ίδια  έκφραση υπήρχε και στον καθόλα εξαίρετο επιστήμονα που κάθε απόγευμα μας ενημερώνει για  την εξέλιξη της πανδημίας.   

Είναι πραγματικά υγιές το μωρό που γεννιέται με καισαρική τομή πλένεται αμέσως μετά τη  καισαρική τομή από τη μαία, μένει μακριά από τη μητέρα 14‐20 ημέρες.  Που αν είναι τυχερό θα σιτιστεί με αντλημένο μητρικό γάλα μετά την 10η ημέρα αφού γίνει η  εξέταση αίματος για το ένζυμο  G6PD(glucose‐6‐phosphate dehydrogenase). Το τρίτο 24ωρο γίνεται η λήψη αλλά το εργαστήριο μετά από 10 ημέρες θα απαντήσει. 

Η μητέρα  γεννά ολομόναχη σε ξένο περιβάλλον με την αγωνία της επικείμενης νόσουCovid‐19πνευμονίας. Με την ανάρρωση από ένα μεγάλο χειρουργείο όπως είναι η Καισαρική Τομή που ίσως να έχει  μετεγχειρητικές επιπλοκές. 

Η  παρακολούθηση  της  μετεγχειρητικής  πορείας  γίνεται  σε  κλινικές  κορονοιού  όπως   χαρακτηρίζονται. Μ ε όλο το υγειονομικό προσωπικό να φορά τις ειδικές στολές και να βλέπεις  μόνο τα μάτια πίσω από την ασπίδα.  Υπάρχουν κάποιοι προβληματισμοί σχετικά με τη πορεία της λοχεία ς, υπάρχει η πιθανότητα εμφάνισης  μετατραυματικού  στρες,επιλόχειας  κατάθλιψης  ή  της  αδυναμίας  φροντίδας  του  νεογνού. Δεν υιοθετεί η μητέρα το μωρό της διαδικασία που ολοκληρώνεται με τη φροντίδα των  πρώτων ημερών από την ίδια.  Ο πατέρας μόνο με βιντεοκλήση  βλέπει τη σύζυγό του και το μωρό του.  Το  νοσηλευτικό  προσωπικό  δεν  γνωρίζει  τις  συνθήκες  φροντίδας  και  παρακολούθησης  της  λοχείας και ειδικά τη μετεγχειρητική πορεία της χειρουργημένης με Καισαρική Τομή.   

Οι μαίες αμήχανες καλούνται να παράσχουν υπηρεσίες σε ένα άγνωστο περιβάλλον. Κύριο  μέλημά    τους  είναι  η  διατήρηση  του  μητρικού  θηλασμού  και  εκπαιδεύουν  τη  μητέρα  στην  άντληση μητρικού γάλακτος με συνθήκες διαχείρισης μολυσματικού περιστατικού.   

Αυτό έχει συμβεί μέχρι σήμερα σε οκτώ γυναίκες  ηλικίας 23‐34 ετών που γέννησαν στην Ελλάδα.  Σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα στοιχεία οι επτά γέννησαν με καισαρική τιμή ενώ  η όγδοη με  φυσιολογικό τοκετό.  Όλες γέννησαν σε Γενικά Νοσοκομεία  και νοσοκομεία αναφοράς όπως είναι το ΠΝ Αττικόν, το ΓΝ  Ιπποκράτειο Θεσσαλονίκης, το ΓΝ Κιλκίς, το ΓΝ Αλεξάνδρας,  Όλες μεταφέρθηκαν σε  θαλάμους αρνητικής πίεσης σε απομόνωση σε κλινικές διαμορφωμένες  όπου νοσηλεύονταν ασθενείς που νοσούν με Covid‐19.Υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με το ιικό  φορτίο που εκτίθενται οι λεχώνες θετικές στον Covid‐19 αλλά δε παρουσιάζουν πνευμονία.  Όλα τα νεογνά μεταφέρθηκαν σε μονάδες πρόωρων νεογνών σε  θαλάμους απομόνωσης.  Η επιστημονική κοινότητα διχάζεται, σύμφωνα με τον ΠΟΥ οι γυναίκες θετικές στον ιό πρέπει να  γεννούν με φυσιολογικό τοκετό αν το επιτρέπουν οι συνθήκες της κύησης. Τα νεογνά πρέπει να  μένουν στο ίδιο δωμάτιο με τη μητέρα να τους παρέχεται εξατομικευμένη φροντίδα. 

Οι    υπηρεσίες  που  παρέχουν  τα  Δίκτυα  Πρωτοβάθμιων  Υπηρεσιών    Υγείας    Μαιών  είναι  αναγκαίες για την φροντίδα κατ’οίκον των εγκύων  είτε δια ζώσης είτε διαδικτυακά.  Αντίστοιχα  υπηρεσίες κατ’οίκον μπορούν να δοθούν από τις ελεύθερες επαγγελματίες μαίες με  συμβάσεις έργου είτε με τις ΥΠΕ είτε με τον ΕΟΔΥ είτε με τον ΕΟΠΥ.  Ενδιαφέρουσα  προοπτική  είναι  και  οι  κινητές  ομάδες  που    μέσω  του  ΕΟΔΥ  ενεργοποιεί  το  Υπουργείο Υγείας.  Θεωρώ  ότι  αν  κάποιες    στελεχωθούν    με  μαίες    μπορούν  να  συνεργαστούν  με  τα  δίκτυα  πρωτοβάθμιών υπηρεσιών μαιών για ολοκληρωμένη φροντίδα της περιγεννητικής περιόδου.  Με  τις ενέργειες  αυτές  θα καταγραφούν οι όποιες αρνητικές επιπτώσεις αυτής της περιόδου. 

Ναι είναι η γέννα μήνυμα ζωής έναντι του θανάτου αλλά ο εξανθρωπισμός της γέννας ακόμη και  στην πανδημία έχει μεγαλύτερη σημασία για την υγεία και την ασφάλεια στο μέλλον. 

Ως νόμιμη εκπρόσωπος του νπδδ,  Εφετειακού Συλλόγου Επιστημόνων Μαιών Πατρών ζητώ την  συνεργασία όλων των  φορέων για τη συλλογή επιστημονικών στοιχείων για την γέννηση στην  Ελλάδα κατά τη περίοδο της πανδημίας   

Μαρία Κιούρτη 

Πρόεδρος  Δ.Σ  

Συλλόγου Επιστημόνων Μαιών Εφετείου Πάτρας, 

Email: semmpatras@yahoo.com            

mkiou255@hotmail.com  

M +30694643654 

About Μαρία Ριζεάκου

Διεύθυνση του Site- Δημοσιογράφος

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*